Historie Van venter tot
beste groenteman van Nederland

Tegenwoordig bezorgen drie groothandels ons elke dag de meest verse groenten en fruit in onze splinternieuw winkel. Hoe anders gaat het er in 1968 nog aan toe.

Door de straten

In het jaar dat Dick en Jannie de Lange hun groentezaak in Zwartsluis beginnen, reist Dick elke dag af naar de Betuwe om groente en fruit in te kopen. Terug in Zwartsluis trekt hij de straten van het dorp door om zijn producten aan de man te brengen. Ondertussen runt Jannie de winkel. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat zijn ze druk in de weer.

Als de toeloop in de winkel steeds verder toeneemt, stopt Dick met venten en breidt hij het personeelsbestand uit. De groei zit er goed in en leidt tot een flinke uitbreiding en modernisering van de winkel in 1979. In de decennia die volgen, vinden er nog enkele renovaties plaats.

Zo vader, zo (schoon)zoon

Dat zorgt ervoor dat Jacco de Lange (zoon) en Wout Timmerman (schoonzoon) in 2003 een mooie en goedlopende winkel in handen krijgen. En dat Dick en Jannie na 35 jaar een welverdiend stapje terug kunnen doen.

Twee jaar later verruilen Jacco en Wout na jarenlange dienst Stichting De Echte Groenteman voor het concept van EETidee. Na weer een verbouwing krijgt zelfbediening nu een plaats in de winkel. Maar de helpende hand en het passende advies blijven.

De beste van Nederland

In 2008 volgt de ultieme beloning voor veertig jaar vakmanschap. Jacco en Wout winnen de verkiezing van Beste groenteman van Nederland. Met die titel op zak slaan de zwagers drie jaar later met veertien andere vooruitstrevende en vernieuwende speciaalzaken in de groente- en fruitbranche de handen ineen.

Samen vormen ze de groep Business Partners in Fresh, die gezamenlijk zoekt naar de beste producten die Nederland te bieden heeft. Het zorgt voor een nieuwe boost en in 2013 tot het uitdagende besluit om te verhuizen van het oude vertrouwde adres aan het Buitenkwartier naar het pand van de voormalige Rabobank aan de Baanstraat.

Een nieuwe merknaam

Opa Dick de Lange en zijn kleinzonen Mark en Stijn verrichten op een feestelijke novemberavond het gloednieuwe onderkomen. Ook onthullen Jacco en Wout een nieuwe merknaam: De Groentemannen.

Maar wat er in veertig jaar tijd ook veranderd is, een ding bleef en blijft altijd ongewijzigd: onze passie voor smaakvoller, gezonder en gevarieerder eten.

De Groentemannen
De Groentemannen
Verser, smaakvoller, gezonder, gevarieerder